Tuesday, October 9, 2018

Üks tööke

Väike pausike on sisse jäänud, kuid nii on. Tasapisi püüan seda leevendada. Praegu aga soovin kirjutada oma kevadel kaitstud lõputööst. Nimelt põimisin siin kokku mitmed enda huvid ja oskused - rahvusliku pärandi ja käsitöö, traditsioonilised oskused ja käsitöö õpetamise noortele. Minu töö pealkirjaks sai "Rahvuslikud tööd käsitöö ainekavas" (Juhendaja Anu Pink).

Praktiline töö koosnes mitmest osast:
1) 25 ideekaarti õpetajale, kuidas rahvuslikku käsitööd ainetundidesse siduda. Ideekaadid on koostatud viidel teemal: tikkimine, õmblemine, heegeldamine, kudumine ja erinevad tehnoloogiad. Igas teemas viis kaarti.

Ideekaart, kus on kirjas põhiidee, õpitulemused, vajaminevad vahendid ja materjalid ning välja pakutud variatsioone.
2) Viis tööjuhist õpilasele, mis annab õpilasel võimaluse sooritada mingi kindel tööetapp iseseisvalt.
Tööjuhis kaltsututi tegemiseks
Tööjuhis moonakoti väljalõikamiseks

























3) Fotografeeritud esemekogu, millel oli kaks eesmärki: 1) näidisesemed on konkreetse töövõtte illustratsiooniks; 2) esemeid on pildistamisel viidud erievatesse keskkondadesse, selleks et näidata, kuidas on võimalik oma tööd esitleda.

Selle töö puhul on kombineeritud erinevad tehnoloogiad: siidimaal, üherealised pisted ja õmblemine.

Püüdsin väljapakutud ideede puhul jälgida seda, et need oleks noortest lähtuvad ning 
nad hakkaksid ka enda valmistatud esemeid kasutada. Pildil kõrvaklapikott.

Pakutrükk, õmblemine ja tulemuseks "Imeliste ideede märkmik"



Moonakott, kus on hea hoida rahvimtaimi
Heegeldamine ja sukakiri

Piltidelt on näha, et need on lihtsad tööd. Või õigemini, õpilasele pakuvad pigutust ning tulemuseks on konkreetne ese. 

See oli siis minu magistritöö praktilise töö kirjeldus. Siia alla kuulub muidugi ka väike uurimus Eesti käsitööõpetajate seas teemal, kas ja kuidas nad rahvuslikku käsitööd puudutavad. Tulemuseks oli, mis ilmselt oli ka aimatav, et kõige enam võetakse ainest kudumisest - sokid ja kindad. Loodan, et see töö inspireerib õpetajaid ka teisi tööliike rahvakunstist lähtuvalt puudutama. 

Samuti oli väga põnev teha ka teoreetilist peatükki. Uurisin veidi, kuidas kultuuriline pool mõjutab noore inimese kujunemist, millist väärtust ja rolli ta omab. Seda teemat oleks väga põnev ka edasi uurida. 

Magistritöö käigus katsetasin mingi hulha ideekaarte ja iseseisvatöö juhiseid ka koolikeskkonnas läbi. Samuti oli mul kaks ekspertõpetajat, kes andsid tagasisidet. 

Vot seesugune töö sai. Kuigi selle valmimine jäi sinna üpris kevadesse, siis tegelikult ma nautisin kogu protsessi. Koguaeg oli põnev - noh, teema oli põnev ja põnevust jagus ka selleks, et kas jõuab ikka valmis. :) 

Jõudsin. Minu töö on nähtav ka TÜ VKA Lõimikus




No comments:

Post a Comment